Seventh L.O,S,T

Betrayal

Putera George Pendragon.

Seorang putera yang bakal memerintah seluruh kerajaan Enchanted dan di pandang hormat oleh sesiapa sahaja yang mengetahui nama Putera Raja ini. Tiada siapa tidak tahu kewujudan Putera paling sempurna di atas tanah Enchanted itu.

Bagi mereka Putera George adalah Putera paling sempurna pernah wujud didalam Tanah Enchanted. Bukan sahaja Rakyat berfikiran seperti itu, juga Kerabat diraja yang lain. Tidak dinafikan lagi Putera raja Camelot ini seorang putera yang mempunyai potensi yang sangat tinggi untuk jadi pemerintah yang hebat pada zamannya nanti.

Mereka gelar Putera Sulung Camelot ini, The Invincible Prince George. Tiada apa yang Putera George tidak boleh lakukan. 

Itu yang mereka fikirkan tentang Putera George. 

Tapi bagi tuan punya nama sendiri?

Dia rasa dirinya tersangat lemah dari pelbagai aspek. Terlalu banyak kelemahan didalam dirinya yang mereka tidak tahu. Adakah mereka akan ketahui kelemahan Putera George? Tak. Mereka takkan tahu, jika mereka dengar tentang kelemahan Putera ini pun, mereka akan salahkan orang lain yang menyebabkan kelemahan Putera George. Mereka terlalu sanjungi Putera ini untuk menyedari yang Putera Raja mereka juga seorang manusia yang boleh melakukan kesilapan.

Kesilapan yang dilakukan berulang kali.

Dia bukan Putera George yang sempurna.

Dia hanya seorang putera biasa. 

Tiada magic.

Tiada kuasa.

Hanya seorang putera.

Tapi, gelaran ‘putera’ itu juga George benci. Juga dengan nama ‘George’. 

Kedua perkataan itu disanjung oleh semua orang yang menyebutnya. Tak kisah orang yang benci Putera Raja ini. mereka tetap tunduk pada Putera sempurna ini walaupun mereka tidak inginkannya. 

Sebab tu dia bencikan panggilannya. Gelaran itu membuat mereka sembunyikan fikiran dan perasaan sebenar mereka dari Putera Sulung ini. Buat baik depan si Putera sempurna tapi menikamnya dari belakang. Berulang kali. Tanpa henti.

Dan Dia, sebagai Putera yang sempurna. Kena bertahan dengan segala tikaman tersebut dan tidak akan pernah goyah walauapapun serangan yang dia dapat. 

Ia terlalu membebankan kadang-kadang. 

Sebab itu dia bencikan gelaran tersebut. Ia memegang terlalu banyak tanggungjawab. Melangkaui jangkaan semua orang. 

Putera sulung ini memejamkan matanya dan menarik nafas dalam secara perlahan, menyerap masuk udara sedar kedalam mindanya, menolak kesemua pemikiran rumit ketepi, berikan dia ruang untuk tumpukan sepenuh perhatiannya pada satu gambaran indah. Didalam hutan mahligai, Ivy berdiri di depan tasik Twilight dengan senyuman manis terukir pada bibir nipisnya, rambut hitam dibelai lembut oleh angin senja, menari bersama rimbunan pohon dan matahari yang berada di horizon dunia.

“Louis….”

Suaranya merdu bak kicauan burung merpati. Menyahut namanya dengan merdu, memerangkap segala masalahnya, meroboh segala pertahanannya, menenangkan pemikiran dan memusnahkan imej ‘sempurna Putera George’ dalam sekelip mata.

Putera ini menghembus nafas panjang. Dapat rasakan dirinya kembali tenang dari segala masalahnya bersama Ayahandanya tadi pagi. Pertelengkahan antara ayah dan anak tentang Pertunangannya dengan Puteri Julliana. 

Itu kali pertama Putera George membantah arahan Raja Arthur. Menegakkan pendiriannya dan berkeras untuk tidak bertunang dengan Anak Permaisuri Cinderella. 

Ya, Ayahandanya agak terkejut mendengar Putera George membantah, mempersoalkan mengapa dia berbuat sedemikian dan Putera George menjawabnya dengan yakin. ‘Hati ananda tidak mencintai Puteri Julliana. Tidak pernah sesama sekali. Walaupun kami telah bertunang selama 3 tahun.’

Putera ini tidak pernah lihat Ayahandanya marah sepertimana didalam bilik meja bulat tadi pagi. Muka merah dan nafas yang berat tanda dia sedang menahan perasaannya dari menguasai. Raja Arthur diamkan diri untuk seketika, cuba tenangkan diri, kawal diri dari berkelakuan tidak waras sebagai seorang Raja.

Putera George dan Satria diraja yang lain dapat rasa ketegangan atmosfera yang diperoleh oleh Raja Arthur. Ketebalan ketegangan itu hampir mencekik salur pernafasan mereka. 

Setelah beberapa minit, Raja Arthur bersuara dengan perlahan, tegang; memberitahu anandanya bahawa seorang Putera Raja tidak boleh memerintah mengikut perasaannya. Dia kena memerintah mengikut apa yang benar. Dan perkara yang benar ialah mengawini Puteri Julliana.

Dari situ Putera George mempersoalkan cara pemerintahan ayahandanya. Dahulu Rja Arthur memerintah mengikut kata hati dan mengapa telah berubah? Mengapa harus Puteri Julliana? Kenapa tidak boleh pilihan Putera George sendiri? Adakah Raja Arthur berbuat sedemikian untuk menutup kesilapannya yang lalu? Gunakan Putera George untuk memperbetulkan kelemahannya semasa dia muda?

Kedua anak dan Ayah ini bertekak urat tanpa henti, tidak mendengar pendapat satria yang lain tentang masalah mereka lagi. hanya mereka berdua bergaduh, tengking menengking, mempersalahkan dan memarahi antara satu sama lain. Sehingga Raja Arthur menjerit lebih okta lima ‘Pertunangan kamu telah ditentukan dan itu dengan Puteri Julliana. Bukan puteri lain bukan rakyat biasa. That is it. Muktamad!’ dan Raja Arthur tamatkan perbincangan di meja bulat pada hari itu. menyuruh mereka bersurai, kembali pada kerja harian mereka dan suruh anaknya tinggal di Bilik tersebut untuk berfikir apa yang dia telah katakan sebentar tadi. Berfikir dengan waras dan fikir dimana dia berdiri. Dia bukan bakal pemerintah yang biasa. Dia bakal pemerintah Enchanted yang pertama. Masa depan Enchanted berada didalam tangannya.

Dan sampai sekarang. Louis masih lagi berada didalam bilik Meja bulat itu duduk di kerusi Throne khas untuknya, di sisi meja bulat. Membenarkan dia melihat kesemua satria Camelot dan mendengar perbincangan mereka dengan jelas. 

Dia memikirkan tindakannya menentang Ayahandanya. Berfikir dan berfikir. Bukan kerana dia rasa dia salah. Putera George berfikir bagaimana ingin mengelakkan diri dari pertunangan itu. Bagaimana dia ingin berdepan dengan Puteri Julliana yang juga enggan putuskan pertunangan mereka. ya, Putera raja ini telah bercakap dengan tunangnya dahulu. Menyoal Puteri Julliana ‘jika Putera George putuskan pertunangan mereka’ dan dengan baik Puteri Julliana itu membalas; ‘ia terpulang dari keputusan Raja Arthur di Meja bulat.’ 

Dan keputusannya tetap sama.

Pertunangan tetap di jalankan.

“Abang rasa menyesal ke?”

“Hm?” Putera George alihkan pandangannya pada kerusi Throne di sisinya, yang diduduki oleh si puteri kecil Charlotte. 

Puteri Charlotte memutar kepala memandang abangnya yang murung. Dia berikan senyuman kecil. “Charlotte tahu dahulu Abang bencikan Char disebabkan Mama dan Papa. Char hanya nak tahu, abang menyesal ke dapat adik seperti Char?”

Putera George berikan sepenuh tumpuannya pada Charlotte, melihat adiknya dengan kening terjungkit tinggi. “Cherr, perkara tu dah lama berlalu. Abang dah tak kisah jika kita berlainan Ayah. I love you as you are, now and forever. Kenapa kamu tiba-tiba tanya macam tu?”

Puteri Charlotte menggeleng kecil. “It’s just, setiap kali abang datang ke sini untuk berfikir.. tentu abang akan teringatkan kenangan pahit abang tentang Raja Arthur—

“Ayahanda.” Putera George memperbetulkan ayat adiknya dengan lembut.

Puteri Charlotte tersenyum. “kenangan pahit tentang Ayahanda dengan Mama. Abang sendiri kata pada malam tu, Abang tak pernah rasa sebegitu benci pada Ibunda, lebih tinggi dari abang bencikan orang lain. Pasti perasaan benci tu kembali muncul setiap kali abang masuk bilik ni. Apatah lagi bersama Charlotte.”

Putera George merenung ekspressi wajah adiknya yang murung untuk seketika, tanpa dia sedari, kenangan pahit yang diperkatakan kembali bermain didalam kotak mindanya.

Louis yang berumur 8 tahun kaku di kerusinya, mendengar Raja Arthur menjerit sambil menuding jari kearah Ibundanya dan Sir Lancelot yang berdiri di hadapan satria yang lain.

Menengking Ibundanya dengan begitu kuat sehingga suaranya bergema di ruang kamar yang besar itu. urat tekaknya membiru  dan mukanya menjadi merah kerana amarahnya yang tidak dapat dihuraikan dengan perkataan.
Louis menggigil ditempat duduknya, takut untuk buat apa-apa. Takut untuk bersuara ataupun untuk bersembunyi. Dia hanya boleh melihat Ibundanya menangis teresak-esak, berlutut dihadapan mereka semua dan Sir Lancerlot berdiri di sisi Ibundanya dengan tegak. Seperti seorang satria yang megah, walaupun dia bersalah dia tetap berdiri tegak menerima kesalahannya sepenuh hati.

Putera kecil ini melihat Ibunya meminta maaf berulang-ulang kali tanpa henti kepada Ayahandanya namun Raja Arthur menepis pinta Permaisurinya seperti sampah dan melontarkan persoalan terdesak. Persoalan yang Permaisuri Geneviere tidak dapat menjawabnya. 

“Di mana kesilapan kakanda Geneviere! sehingga adinda sanggup memperlakukan perkara murkah seperti ini kepada Kakanda?!” Soalnya diantara tangisan dan Berang. “Tell me! Adakah Kakanda telah melakukan sesuatu sehingga melukakan adinda?” Soal Raja Arthur dan Permaisuri Geneviere hanya menggeleng didalam tangisannya, tidak sanggup untuk mengatakan apa-apa.

“Adakah kakanda tidak cukup untuk membahagiakan hidup Adinda?” Sekali lagi Permaisuri Geneviere hanya menggeleng, menangis lebih kuat dari sebelumnya kerana rasa sebak didalam dada sudah meluap-luap, tidak dapat lagi dia tampung.

Then Tell me what I do wrong to you!!”

“Kakanda—tidak salah!” sahut Permaisuri Geneviere diantara tangisan, mencengkam dadanya yang rasa ingin meletup dari perasaan rasa bersalah. “Ini salah Adinda…. A-Adinda yang Murkah kepada Raja, ini semua salah Adinda. Kakanda tidak salah, Kakanda tidak pernah salah.”

“Namun…. Mengapa Adinda sanggup melukakan hati Kakanda? Tolong jawab, mengapa?” Soal Raja Arthur kali ini suaranya rendah, kedengaran seperti Raja Arthur yang gagah ini sedang merayu.

Louis memegang erat tangan kerusinya dengan erat, menunggu jawapan dari Ibundanya. Jawapan yang munasabah, mengapa Ibundanya sanggup buat seperti itu kepada ayahandanya.

Menunggu. Berharap yang jawapan Ibundanya akan menyelesaikan segala persengketaan itu dan kembali Normal seperti hari-hari sebelumnya. 

Namun, jawapan yang dia inginkan tidak pernah keluar dari mulut ibundanya. Permaisuri Geneviere hanya menggeleng, tertunduk dengan air mata mengalir deras diantara kelopak matanya. 

Pada saat itu, sesuatu didalam diri Louis mati. Dia terus memegang dadanya, merasakan jantungnya berdegup dengan kuat seperti ia ingin meletup jika ia berdegup sekali lagi. Dadanya rasa panas, seperti ia mendidih dari dalam, membuat dia rasa sesak nafas dan nak pitam.

Louis mengangkat pandangannya pada Raja Arthur ingin meminta tolong dari Ayahandanya namun dia teragak-agak. Perasaan takut masih lagi berenang-renang didalam dirinya, jadi dia fikir pilihan kedua terbaik pada masa itu.

Bukan melarikan diri kepada Ibundanya seperti selalu. Tidak, kali ini dia sudah tidak boleh pandang ibundanya. Dia tersangat marahkan ibundanya. 

Jadi dia mengumpul segala kudratnya untuk turun dari kerusi diraja itu, dia jatuh berlutut kerana gagal imbangkan badannya. 

Semua Satria diraja dan ibubapanya terus tumpukan perhatian mereka pada Louis, terkejut melihat Putera Sulung Camelot mencengkam dadanya dimana symbol tersebut terletak.

Belum sempat mereka ingin bertindak untuk menolong Louis, Putera Kecil ini sudah bangun dan berlari sepantas yang mungkin keluar dari bilik itu. keluar dari istana itu dengan dua kaki kecilnya boleh bawah dia.

Dia dengar namanya di panggil oleh Raja dan Permaisuri, serta satria-satria diraja, tapi dia endahkan mereka dan terus melarikan diri dari suara-suara yang memanggil itu. Tidak menyedari yang dia sanggup mengorek lubang kecil yang ada di dinding istana yang terdapat di taman mini Peribadi Permaisuri Geneviere. 

Louis tidak lagi menghiraukan kalau dia telah rosakkan tanaman bunga kesayangan Ibundanya. Setelah mengetahui Ibundanya sanggup buat seperti itu padanya dan Ayahandanya, Louis tidak pasti jika dia ingin berdepan Ibundanya lagi. 

Atau mengaku Ibunda itu Ibunya sendiri.

Dengan baju yang kotor, dia berlari ke Kandang Kuda, menunggang Majestic keluar dari perkarangan Istana dengan dada yang sakit turun ke Kota Camelot dan terus masuk ke dalam Hutan Mahligai. Air mata Louis deras mengalir tanpa henti sepanjang perjalanan Dia menunggang Majestik ke Hutan Mahligai. Menangis kerana Ibundanya, menangis kerana Ayahandanya, menangis kerana nasibnya dan Menangis mengetahui dunianya yang sempurna tidak lagi wujud untuk dirinya.

Dia melarikan diri ke Hutan Mahligai kerana dia berharap yang hutan tersebut akan sembunyikan dia dari dunia luar. Mengikut apa yang dia pernah dengar dari Pengetua Merlin, Hutan Mahligai mempunyai satu keajaiban dimana ia akan membantu mereka yang mempunyai masalah. Menolong mereka untuk bersendirian dan mencari jalan untuk menyelesaikan masalahnya.

Dan Putera kecil itu berharap hutan tersebut akan membantunya untuk menghapuskan segala masalahnya dalam sekelip mata.

Tiba-tiba, Majestik berhenti mendadak, meringkik dengan kuat sambil berdiri dengan dua kaki, membuat Putera Kecil ini jatuh dari badan Majestik. 

Dia bernasib baik punggungnya yang terhempap dahulu dan bukannya kepalanya. Namun dengan jeritan kuat Louis menunjukkan yang jatuhnya agak sakit. Ditambah pula dengan dadanya yang panas mendidih tidak membantu Putera Kecil ini untuk bersyukur dia masih selamat.

“Oh my—awak tak apa-apa ke?” 

Louis mendongak melihat seorang figura kecil tundukkan diri diatasnya, memandang dia dengan sepasang mata Amerald yang besar, risau akan keadaan Louis. 

Louis mengusap dadanya rasa seperti keperitan dalam dadanya lebur dengan perlahan, hanya meninggalkan kehangatan yang memenangkan. Sepertinya mata hijau itu satu penawar bagi kesakitan dalam dada Louis. Pada mulanya, Louis ingat jantungnya berhenti berdegup kerana nafasnya juga terhenti sebaik sahaja rasa perit itu larut.

Tapi bila perempuan itu berkelip. Louis tahu dia masih bernyawa dan jantungnya berdegup dengan kuat membuktikan dia masih hidup. 

Ia berdegup mungkin dari adrenaline yang mengalir satu badannya. 

Atau kerana sepasang mata hijau itu menujuk jiwanya.

“Awak cedera ke?” Soal budak perempuan itu sekali lagi kedengaran tambah risau bila Louis tidak membalas.

Putera kecil ini sedikit tersentak dan menggeleng secara perlahan. Hanya dengan sedikit respon, perempuan itu menghembus nafas lega. Kenapa dia lega pula? Bukannya Louis hampir langgar dia ke?

Persoalan dalam mindanya terbantut bila perempuan itu menghulurkan tangan padanya dengan senyuman manis terpapar pada bibir nipisnya.

Sekali lagi, nafas Louis terhenti.

Ini bukan sebab Adrenaline.

“Awak boleh bangun?” Suara perempuan itu lembut bak angin bayu, tangan masih terhulur untuk Louis menyambut.

Louis melihat tangan itu untuk seketika, berfikiran sejenak sebelum menerima pertolongan dari perempuan itu untuk kembali berdiri. Tangannya lagi satu masih lagi memegang erat baju bahagian dadanya. Mungkin takut kalau dia lepaskan perempuan itu boleh mendengar betapa kuat jantungnya berdegup sekarang ni.

Tidak sampai sesaat. Sebaik je Louis kembali berdiri, budak perempuan itu menarik tangannya dengan kasar dan sembunyikan dibelakangnya. Mengambil dua tiga langkah kebelakang dari Louis.

Ekspressi wajahnya juga berubah menjadi marah. “A-Awak cuba nak bunuh saya ke?!”

Sumpah Louis lihat yang mata hijau tu bercahaya untuk seketika. “—Huh?”

Pemilik sepasang mata hijau itu mengetap bibirnya, kelihatan seperti dia sedang bergelut untuk mengeluarkan ayatnya. Namun dia mengalah. Budak perempuan itu hanya hentakkan kaki sambil berdengus. “Urrgghh! Unbelievable!” jeritnya sebelum berputar 180 darjah dan berlari pergi, meninggalkan putera raja yang kebuntuan di tepi tasik biru itu dengan kuda putihnya yang juga turut blur melihat perangai janggal budak perempuan tersebut.

Louis berpaling memandang Majestic. “Pemakaiannya agak pelik.”

Majestic meringkik sambil menggeleng tak percaya pada Louis. Dia tak persoalkan perangai pelik budak tu? first dia baik then tiba-tiba dia marah tanpa sebab! Dan kau komen tentang pemakaiannya? Seriously, tuanku tak cederakan kepalanya time jatuh tadi ke?

Majestic mengusap belakang kepala Louis dengan mulutnya mencari jika ada lebam atau darah tapi ditolak oleh Louis.

“Saya okay la… jangan risau…” Louis kembali melihat kemana budak perempuan itu telah pergi dan sengetkan kepalanya. “I wonder who she is...” bisiknya lebih kepada diri sendiri, mempersoalkan pemakaian budak perempuan itu yang Louis takkan jumpa di Kota Camelot atau dimana-mana kerajaan. 

Putera George mengukirkan senyuman kecil mengusap rambut Charlotte dengan lembut. “Abang bawa kamu ke sini untuk membuktikan yang abang tiada lagi perasaan benci pada Ibunda, Sir Lancelot dan apatah lagi pada Cherr.” 

Lagipun, kalau bukan disebabkan hari tu, Louis tidak akan berjumpa dengan Ivy.

Charlotte ketawa, bukan kerana dia geli diusap oleh abangnya tapi rasa lega. “Then, macam mana dengan pertunangan abang? Is it have to be Princess Julliana? Abang khawini Puteri Jull hanya untuk memperoleh waris seterusnya kan?”

Ekspressi Putera George terus mengeras dan memandang adiknya dengan mata yang besar, kalau boleh terkeluar dari soket matanya. “What did you just…… what??”

“Apa? Charlotte dah berumur 13 tahun. I can figure this out on my own.” Katanya sambil mencebik, serbuk pink tertabur halus diatas pipinya.

Putera Goerge pula menarik sengih, tidak percaya langsung dengan alasan adiknya. “Did Wizard Merlin told you? Sebab Abang tahu dia je yang tahu tentang agenda disebalik pertunangan abang. Melainkan Raja Arthur yang beritahu. Spill it.”

Charlotte mengetap bibirnya dengan erat. Rasa bersalah dan segan kerana senang sangat terkantoi oleh abangnya sendiri. Dia mengalihkan pandangannya dari Putera sulung itu dan bersuara dengan perlahan; “A Girl with red cape told me…” 

“Hood?” Soal Abangnya sekali lagi mata membulat. 

Puteri kecil ini mengangguk, kembali memandang abangnya seperti dengan pandangan seperti dia telah buat salah. “Suatu hari dia tiba-tiba muncul dan beritahu Char tentang abang. Dan juga Ivy…. dan tentang Pengetua Merlin.” Jawabnya dengan senyuman rasa bersalah. “tentang Sumpahan Makcik Morgana dan juga mengapa Ivy kena datang ke sini.”

“Kenapa dia beritahu Char tentang semua ni?”

Charlotte membuka mulutnya, ingin bersuara tapi ditutup semula, menyentuh bibirnya seperti dia sedang berfikir. 

Dan dia mengangkat bahu. “Dia kata Char akan jadi pemerintah Camelot yang seterusnya, jadi Char kena tahu tentang ni.”

Tipu.

Hood kata; ‘saya datang untuk beritahu kamu yang didalam rantai itu adalah hati Ivy the Devil dan kamu telah diamanahkan untuk sembunyikannya dari orang lain. Tiada siapa boleh tahu dimana hati Ivy berada. Kerana hati itu dalam bahaya. I beg you to always keep it near you.’ Dan Hood beritahu Charlotte segalanya apa yang dia perlu tahu untuk menyediakan Charlotte apa sahaja kemungkinan buruk datang untuk merampas hati tersebut dari Charlotte.

Charlotte tak boleh beritahu Abangnya tentang hati Ivy. Ia akan merumitkan lagi keadaan yang sememangnya sudah berputar belit. Lagipun, Charlotte tak tipu abangnya sepenuhnya, hanya sedikit informasi yang dirahsiakan.

“Pengetua Merlin tahu tentang ni?”

Charlotte mengangguk. Sekali lagi, puteri kecil ini menipu. Tapi… ulang suara; ia untuk mengelakkan masalah menjadi tambah rumit. 

Jadi Charlotte tak bersalah kan?

Kan?

Mendengar abangnya menghembus nafas lega juga secara diam membuat Charlotte rasa lega kerana abangnya tidak akan mempersoalkan Charlotte lagi tentang Hood. Takut dia takdapat nak simpan rahsianya kalau disoal lama-lama.

 “Sejak bila kau membesar ni?” 

Charlotte sengetkan kepalanya. “Maksud abang?”

Putera George hanya ketawa dengan gelengan. Tidak menyangka adiknya sekarang tidak se’innocent yang dia ingat selama ini. Charlotte dah membesar dan mengetahui perkara yang George sendiri tak tahu. 

Well, Charlotte sendiri kata dia dah berumur 13 tahun. Dia sudah mula belajar cara-cara menjadi pemerintah Camelot yang seterusnya, seperti Hood beritahu Charlotte, adiknya perlu tahu apa yang berlaku diatas tanah mereka. kerana lambat laun dia pasti akan tahu juga.

Termasuk Hubungan Putera George dengan Ivy the Devil. 

“Abang?”

“Hm?”

“Adakah Abang—

Apa sahaja ayat yang ingin keluar dari mulut Charlotte terbantut bila pintu bilik tersebut diketuk dari luar, menarik perhatian dua beradik diraja ini.

“Masuk.” Putera George bersuara dengan nada yang penuh dengan ‘kuasa’.

Pintu tersebut dibuka dan seorang lelaki tua masuk kedalam bilik Meja Bulat itu dengan senyuman lebar. Berjubah mewah bersama dengan topi tajamnya yang sepadan dengan warna jubah. 

Dua beradik ini segera bangun dari kerusi mereka, tanda menghormati kedatangan The Great Wizard Merlin walaupun Ahli sihir tua itu tunduk kepada  mereka.

“Good Evening Putera George dan Puteri Charlotte, Patik sedang mencari kamu berdua sepanjang hari ni.” Kata Wizard Merlin dengan suara lembut. “Having fun running away from your instructors?”

Kedua beradik ini merungut panjang. Teringatkan guru menari dan guru etika mereka yang strict giler nak mampus. Dua minggu ini mereka telah mengambil dua kelas tambahan hanya untuk majlis tari menari pada malam itu. Ia bukan sesuatu yang wajib untuk mereka ambil kerana mereka dah hafal tatasusilah kerabat diraja dan etika didalam istana. tari menari juga satu kebiasaan bagi mereka, namun sebagai Putera dan Puteri yang dipandang tinggi. Mereka kena tunjukkan kesempurnaan dihadapan semua orang. Menjaga nama Raja Arthur dan Kerajaan Camelot.

Wizard Merlin hanya menggeleng melihat telatah dua beradik ini. “The Ball is about to start dan Permaisuri Geneviere dah tiba di bilik menunggu. Care to greet her before the ball start?” Soal Pengetua Merlin kepada Puteri Charlotte membuat puteri kecil ini tersenyum lebar.

Charlotte mengangguk dengan gembira dan terus mencapai tangan abangnya. “Jom! Mama dah tiba! I miss her so much!”

Putera George hanya tertawa dan biarkan dirinya ditarik keluar dari bilik tersebut oleh adiknya yang teruja. 

Wizard Merlin hanya perhatikan dua beradik itu bergerak keluar dan mengangguk bila mereka berdua meminta diri padanya. 

Melihat kegembiraan Puteri Charlotte membuat orang tua ini lega namun tidak pada Putera George. Wizard Merlin dapat lihat, walaupun putera sulung itu tersenyum, matanya menunjukkan yang sebaliknya. Satu kesedihan yang tidak akan dapat di sembuh walaupun masa telah lama berlalu.

Orang tua ini berputar melihat meja bulat yang berdiri megah di tengah-tengah bilik itu. meja yang diperbuat dari marmar, berat dan besar yang dijadikan meja perbincangan diantara raja Arthur dengan kesatriaannya yang setia. 

Kesedihan Putera George dan meja bulat itu mengingatkan Wizard Merlin tentang memori lama yang telah menghancurkan zaman kanak-kanak Putera George. Suatu kenangan yang pahit. Dibenci oleh Putera sulung itu namun dia tidak bole melarikan diri darinya. Dia kena berhadapan dengan masalahnya. dia tidak boleh mengelak; kerana dia tahu kalau dia mengelak akan menjadi bertambah parah.

Terlalu banyak masalah yang membebankan Putera Raja yang tidak bersalah itu. dan dia kena pikulnya seorang diri. 

Wizard Merlin mendengar pintu bilik itu dibuka dan segera berpaling kebelakang. Melihat Apprienticenya yang berpakaian dengan formal, tersenyum nakal kepadanya. Mata hijau serupa dengan mata Maleficent bercahaya dengan penuh bangga.

Pengetua Merlin mengukirkan sebuah senyuman lebar. Cuba alihkan tumpuannya dari Putera sulung Camelot dan membuka tangan untuk anak muridnys. “My Child! Saya tak sangka kamu datang sebegini awal. Setahu saya perempuan dandankan diri makan masa sepanjang hari.” 

Terlalu banyak masalah yang dia tidak boleh elak desis hati orang tua itu dengan senyuman manis kepada Ivy the Devil.

>X<

BAM!

Wizard Merlin tersentak dari konsentrasi melihat dalam bebola kristal bila pintu biliknya dibuka dengan kasar, menunjukkan tetamu kecil yang sangat berharga diatas tanah Enchanted termengah-mengah, kehilangan nafas seperti dia berlari ke bilik Wizard Merlin; memandangkan bilik ahli sihir tua itu terletak bahagian bawah paling bawah dan berada di bangunan paling dalam istana.

“Tuan dah sihir orang istana ke?!”

Wizard Merlin terkebil-kebil untuk seketika. “Apa dia?”

“Beta soal adakah Tuan telah menyihir seluruh pekerja istana sehingga mereka buat-buat tak tahu tentang Ibunda—Permaisuri Geneviere dan Sir Lancelot?!”

Pengetua Merlin mengipas tangannya diatas bebola Kristal itu dengan tenang, bangun dan mendekati putera kecil itu dengan tenang. Menyentuh bahu George dan membawa dia untuk duduk di kerusi kayu yang tersedia di hujung biliknya. Khas untuk tetamu Wizard Merlin yang datang meminta tolong. Samada kerana sakit, hanya untuk melawat atau hal peribadi.

“Duduk Tuanku. Tenangkan diri dan soal patik apa yang Tuan putera ingin tahu.” 

George duduk seperti mana disuruh dengan nafas masih singkat. Tapi bukan disebabkan penat tapi kerana perasaannya yang tidak stabil. “Be-Beritahu saya Wizard Merlin.Tuan buat ke?” 

Ekspressi wajah Merlin melembut, melihat Putera kecil itu menahan dirinya sebaik mungkin dari menjadi cemas. Cuba berlakon seperti dia dapat atasi hal ini dengan baik. Namun mata birunya menjelaskan segala perasaan yang terbuku didalam hatinya.

Wizard Merlin mengangguk. “Ya, saya minta bantuan dari Royal Faries untuk padam memory mereka tentang khabar berita ini.”

“Tuan… tuan tolong jujur dengan saya….” Putera George menarik nafas dalam, menelan air liurnya sebelum bersuara. “Adakah Ibunda berkelakuan sekeji itu kerana…… saya terlalu membebankan pada Ibunda?”

Wizard Merlin melihat Putera kecil itu mencengkam baju didadanya, memberi signal tentang symbol yang lahir bersama Putera George. Wizard Merlin mengangkat pandangannya pada Putera George dengan riak wajah terkejut.

“T-tuanku…” Wizard Merlin membasahi bibirnya dan menggeleng. “Tak… itu tak betul.”

“Tuan teragak-agak.” Bantah Putera George, mula rasa keperitan didalam dadanya. Bukan disebabkan symbol tersebut, tapi perasaannya yang rasa dikhianati. “jadi betullah. Ia disebabkan saya.” 

 “No. Please Your Highness, itu tak betu—GEORGE!!” 
George tidak ingin mendengar apa-apa lagi keluar dari mulut Wizard Merlin kerana dia tahu ia hanya satu penipuan untuk sedapkan perasaannya. Jadi dia melepaskan diri dari tangan Wizard Merlin dan memecut keluar dari bilik tersebut selaju kaki kecilnya boleh bawa. Berharap orang tua itu tidak mengejarnya dan juga berharap dia tidak terserempak dengan sesiapa.

Dia perlu melarikan diri. Dia tak boleh berada di dalam istana itu sekarang. Dia taknak dipandang simpati oleh satria diraja, tidak ingin melihat muka kecewa Ayahandanya dan dia taknak terserempak dengan Ibundanya yang telah mengkhianati dia dan Ayahandanya. Apatah lagi lelaki yang menyebabkan Ibundanya mengkhianati mereka.

Putera kecil ini melarikan diri dari istana sekali lagi. kali ini tidak lagi menghiraukan jika Ayahandanya atau sesiapa sahaja risau akan keberadaannya. Dia dah tak kisah. Dia nak lari dari mereka semua.

Dan dari situlah dia berakhir di tepi tasik didalam hutan Mahligai sekali lagi. dengan baju kotor dan koyak rabak kerana berlari lintang pukang, didalam hutan, tidak menghiraukan jika dia cedera bila dia jatuh tersandung atau betapa peritnya rasa lututnya dari terjatuh.

Berakhir di hadapan perempuan berpakaian serba gelap yang tengah duduk rendamkan kaki di hujung tasik.

Perempuan itu berpaling melihatnya dan nafas George terhenti sekali lagi. mengapa nafasnya sentiasa tersangkut setiap kali mata hijau itu memandang kearahnya? Louis juga tertanya mengapa.

Budak perempuan itu bangun dari merendam kakinya dan datang mendekati George. Putera kecil ini tersentak sedikit bila budak tersebut mencapai tangannya; kerana tiada siapa pernah sentuh dia tanpa izin kecuali Ayahanda dan Ibundanya. Juga Wizard Merlin.

Melihat Perempuan itu tersenyum sengih, perasan dia tersentak membuat Putera George naik merah. Rasa segan tapi pada masa yang sama senyuman ini menenangkan dia dari rasa janggal dengan perempuan itu.

George membiarkan dia dibawa ke tepi tasik itu semula. Menyuruh George duduk dihadapannya bila budak perempuan itu kembali duduk. 

Budak perempuan tersebut mengeluar sejenis botol kecil dari beg sandangnya yang kelihatan agak besar untuknya dan kain bersih. 

George menarik tangannya bila perempuan itu ingin merawat dia tapi budak perempuan itu enggan melepaskan tangan George. Memberikan renungan tajam pada George untuk tidak melawan dan biarkan dia merawat tangan dan lutut George.

George hanya akur tanpa bersuara, rasa ragu-ragu tapi membiarkan dia kerana cara budak perempuan itu merawatnya dengan sangat lembut dan menenangkan. 

“ouch…” 

Okay, tak lah lembut sangat. 

“Awak suka cederakan diri awak.”

“Huh?” George memandang wajah perempuan itu, agak buntu untuk seketika.

Perempuan itu tidak memandang George semula. Hanya merawat tangannya dengan senyap.

Bila ayat perempuan itu dapat diproses dalam kepalanya, George terus naik merah dan mengangguk kecil. “Selalunya tak macam ni.”

“Awak memberontak?” Soal perempuan itu dengan senyuman halus terukir pada hujung bibirnya.

George tundukkan diri hanya untuk melihat senyuman perempuan tu. Dia tak boleh tahan dirinya dari menginginkan perempuan itu tersenyum. Bila George perasan yang dia membuat perempuan itu menunggu jawapan darinya, George tergagap. “Uhm… Y-Ya… kot?”

Perempuan itu ketawa kecil dan menggeleng. 

Ah… pasti perempuan ni fikir George ni menyedihkan. So lame and pathetic. Budak baik cuba berlagak nakal. Mungkin lepas ni dia akan beritahu kawan-kawannya yang Putera George dari Kerajaan Camelot seorang yang wanabe.

Dia kena tukar topic. “Uhm.. macam mana awak tahu saya akan perlukan ubat ni?”

“Firasat.” Jawabnya tanpa pandang George. Selepas itu dia kembali diam, teruskan merawat lutut George pula.

George rasa dia nak melarikan diri kerana rasa sangat awkward dengan perempuan itu. dengan kelakuan dingin perempuan ni menambahkan lagi impression menyedihkan George lagi! Nampak sangat dia tak berminat pada George. Dia nak pergi sebelum maruahnya dicalar lebih teruk dari sebelumnya.

“Nama saya Ivy by the way…. Awak?” Perempuan itu mengangkat pandangannya untuk seketika sebelum meniup lutut George yang tercedera.

Mendengar Perempuan itu memperkenalkan dirinya membuat George terkejut sedikit. Dan putera ini fikir perempuan itu tak berminat dengannya. Melihat perempuan itu meniup lembut lukanya menambah warna merah pada wajahnya. Turun ke leher. Panas di telinga. 

“S-Saya Put—” Dan George perasan sesuatu tentang perempuan bernama Ivy itu. Dia tak kenal siapa George ke? Takpa ke kalau George ingin perempuan ini tidak mengetahui siapa dirinya?

“Siapa nama awak?” Ivy kembali memandang George dengan mata HIjau yang ingin tahu. Sengetkan kepalanya bila dia perasan muka George yang merah.

George menelan air liur sekali dan menjilat bibirnya. Takpa kan?

“Louis.” George bersaura dengan anggukan. Lebih setuju pada dirinya sendiri untuk guna nama tersebut. “Nama saya Louis.”

>X<

“Abang? Abang dengar tak ni?”

Putera George tersentak dari lamunannya dan baru perasan yang mereka telah tiba di hadapan pintu bilik menunggu Ibunda mereka. Dia tunduk melihat Charlotte di sisinya dan tersenyum. “Ya. Abang dengar. Jom masuk?”

Charlotte memerhati wajah abangnya untuk seketika sebelum mengangguk dengan senyuman. “Jom.”

Putera George membuka pintu bilik tersebut dan benarkan adiknya masuk dahulu, mengumpul gaunnya dalam genggaman sebelum berlari kearah ibunda mereka yang sedang bercerita dengan Puteri Julliana.

Putera George kaku dipintu masuk. Matanya tertumpu pada tunangnya.

Apa dia buat kat sini?

“Mama!” sahut Puteri Charlotte dan memeluk erat Ibunya yang telah lama tidak datang melawat mereka. “Dah lama Ibunda tunggu kami? Dan mana Papa?”

“Tak sayang. Mama baru sahaja tiba, dan Papa kamu sedang bercakap dengan Raja Arthur di bilik sebelah.” Kata Permaisuri Geneviere dengan senyuman lembut. Dia mengangkat matanya untuk melihat Anak sulungnya yang tercegat di depan pintu. “George, apa kata kamu masuk dan sapa Mama kamu ni? Mama rindukan kamu juga.”

“Ibunda.” Putera George tampalkan senyuman sempurnanya dan mengambil langkah mendekati Permaisuri Geneviere, membenarkan Ibundanya peluk dia, bisikkan padanya betapa Ibundanya rindukan dia sebelum melepaskan dia. Menyentuh kedua tangan Putera George dengan erat.

Setelah mengetahui Ibundanya telah melahirkan Charlotte, perasaan bencinya pada Ibundanya bertambah naik dari sebelumnya. Membuat Louis tidak ingin ada kena mengena dengan Charlotte semasa adiknya baru lahir. Tapi terima kasih pada Ivy, memujuknya untuk memaafkan mereka membuat Louis berlembut hati pada Ibundanya dan Charlotte semula. Kembali bercakap dengan Permaisuri Geneviere dan meminta maaf atas kelakuannya yang kurang sopan pada Ibundanya.

Walaupun George telah berbaik dengan mereka, perasaan sedih dan dikhianati dari Ibundanya tetap ada dan ia mustahil dilupakan oleh budak berumur 8 tahun. Walaupun dia telah berumur 21 tahun sekarang. 

“Kamu dah besar anakku. Grown into one fine prince.” Puji Permaisuri Geneviere. “Kamu beruntung mendapat tunang seperti Puteri Julliana, George. Dia seorang puteri yang baik, bersopan santun dan sangat peramah. Tak kurang cantiknya juga, tak tumpah seperti Permaisuri Cinderella.”

Puteri Julliana tersipu malu, bermain dengan hujung sarung tangannya kerana segan. “Saya takan kata saya seperti itu tapi terima kasih Permaisuri Geneviere, sebab memuji saya.” 

“Jangan merendahkan diri kamu Puteri. Saya gembira anak saya bertunang dengan puteri seperti kamu. Dia perlukan seseorang seperti kamu dalam hidupnya.”

Puteri Julliana bertambah segan. “Please Your highness, you are too much—

“Yes mother, you are too much.” Putera George berdecit menarik perhatian mereka semua, melihat ekspresi wajah pahit putera Sulung itu. “Berhenti bercakap seperti Ibunda seseorang yang mempunyai pangkat rendah. Even if you were once, you are a Queen now. The King’s Wife. So act like one. Berhenti bandikan diri ibunda dengan Puteri Julliana.” Tegurnya dengan nada dingin, membuat ketiga-tiga wanita di dalam bilik itu terdiam. 

Dan Putera George menyedari sesuatu, dia telah cakap sesuatu yang tidak sepatutnya pada mereka semua. Dia terus tundukkan diri rasa bersalah. “Maafkan Ananda. Ananda tak patut kata seperti itu pada Ibunda.”

 Ibundanya segera menggeleng. “Tak, tak. Kamu betul, Mama tak patut buat macam tu. Mamakan permaisuri Camelot.” Dia ketawa kecil dan menyentuh bahu Puteri Julliana. “Maaf sebab kamu patut lihat semua ni.”

Puteri Julliana menggeleng. “Takpa Tuan Permaisuri, patik sebenarnya setuju dengan Putera George. patik tak patut dibandingkan dengan permaisuri sedangkan saya masih ada banyak cacat celah sebagai seorang puteri.”

Permaisuri Geneviere hanya tersenyum. “Terima kasih Puteri Julliana. Apa kata kita pergi ke Dewan tari menari? Tentu Ayahanda kamu sedang menunggu kita di sana. Mari pergi anak-anak.” 

Mereka hanya mengangguk dan mengikut Permaisuri Geneviere menuju ke dewan tari menari. 

“Tuanku kelihatan tak gembira berjumpa dengan Permaisuri Geneviere. Is there something wrong?” Puteri Julliana bersuara, menarik perhatian Putera George yang berjalan di sebelahnya. 

Putera George menggeleng dengan senyuman yang sempurna. “It’s nothing like that. Saya Cuma rasa penat kerana saya bertanggungjawab mengatur majlis ni.” 

Puteri Julliana tersipu malu dengan senyuman menawan Putera George. “Patik pasti Majlis tari menari ni malam tentu meriah.”

Putera George mengangguk. “Saya pun berharap seperti itu.”

“Sayang, mama baru perasan rantai yang kamu pakai tu. kamu baru beli ke?”

“Huh?” Charlotte terus memegang loket tersebut dan alihkan pandangannya dari Ibundanya. “Uhm…. Tak juga—

“someone special bagi rantai tu kat dia Ibunda.” Putera George bersuara membuat Charlotte naik merah dan menjeling pada abangnya melalui bahu. Memberi amaran pada Putera raja itu untuk tutup mulut.

Cuma George tidak mengambil renungan itu dengan serious. Renungan Charlotte terlalu comel. “Apa? Cherr sendiri kata macam tu kan?”

“Someone special? Hensem tak dia?” Ibunya juga turut mengusik.

Charlotte kembali memandang Ibundanya dan menggeleng dengan laju. “T-Tak! Orang special tu bukan macam tu….”

“Oh jadi betul lah dari someone special?” Permaisuri Geneviere menutup mulut, menahan diri dari ketawa geli hati melihat riaksi anak perempuannya. “Mama akan jumpa dia dimajlis ni malam ke?”

“Dah tentu Mama akan jumpa dia—” Charlotte segera menutup mulutnya, hampir tersasulkan nama Ivy the Devil pada mereka semua. Tentu ia akan buat yang lain tidak risau kalau mereka tahu dia rapat dengan Ivy the Devil. Apatah lagi dapat barang dari ahli sihir tu. dorang tentu fikir rantai Charlotte pakai telah di sumpah or something.

“Oh that’s mean Abang juga akan jumpa dia kan?” George menumbuk tangannya, main-main berikan ancaman pada adiknya sendiri. 

Charlotte menjelir lidah sebelum tersenyum sengih. “Abang tak boleh kalahkan dia. Dia lebih kuat dari abang.” Kata Charlotte kedengaran sedikit bangga dan tanpa dia sedari telah menggores ego abangnya. “Lagipun Abang takkan berani lawan dia.” Okay, digores dengan dalam.

George yang main-main dah mula ambil serius dengan kata-kata adiknya. Siapa mamat yang George tidak akan berani lawan? Hebat sangat ke budak hingusan tu sampai Charlotte sendiri mengaku dia lebih kuat dari abangnya sendiri?

Jagalah budak tu kalau George jumpa dia. 

George will give him a piece of his mind and a couple of bruises.

“Compose yourselves kids, kita dah tiba.” Permaisuri Geneviere bersuara, menyuruh putera puterinya pastikan mereka dalam keadaan sempurna sebelum masuk kedalam pintu dihadapan mereka.

Dengan akur, Puteri Julliana, Putera George dan Puteri Charlotte memperbetulkan pemakaian mereka dan pastikan mereka ready secara mental untuk bertemu dengan raja dan tampil dihadapan tetamu mereka pada malam itu.

Setelah Permaisuri Geneviere memastikan mereka semua telah bersedia, Dia membuka pintu tersebut dan mereka berempat menemui Raja Arthur berada di Balcony Dewan Tari Menari itu, sesdang memerhatikan tetamu mereka sedang berama mesra dibawah.

Raja Arthur mendengar pintu terbuka dari belakangnya dan berpaling melihat mereka berempat masuk mendekatinya. Raja tua ini tersenyum lembut pada mereka. “Dan di sini Beta fikir Beta akan bersendirian sepanjang malam ini.” katanya dengan mengusik sebelum depakan tangan kepada mereka.

Charlotte terus tersenyum dengan lebar dan berlari kedalam dakapan Raja Arthur. “Maaf kami lambat Ayahanda.”

Raja Arthur ketawa kecil, memaafkan puteri kecil itu. Dia mengalihkan pandangannya pada Puteri Julliana dan tersenyum lebar. “Dear Princess. You look lovely tonight.”

Puteri Julliana tunduk silang kaki pada Raja Arthur dengan gembira. “Thank you your highness.” 

“Jangan segan dengan Beta, Puteri. Sini datang dekat dengan Beta.” Katanya sambil depakan tangan pada Puteri Julliana untuk menyambutnya. “Bukannya Beta ni makan orang.”

Puteri Julliana hanya ketawa dan datang mendekati Raja Arthur. “Tuanku pandai berlawak. Uhm… Maaf, boleh saya tanya Tuanku satu soalan?” Raja Arthur mengangguk. “Mana Putera Edward? Dia dah datang ke?”

“Ya, dia ada datang. Putera Edward berada di bawah sedang menghiburkan tetamu yang datang pada malam ini.” 

“Ayahanda pula tak turun sekali ke?” Soal Putera George dengan tenang, tidak menunjukkan sebarang perasaan marah tentang pertengkaran mereka petang tadi. Tidak perlu perkara itu dibawa ke majlis tersebut. Ia tidak sopan. “Tentu tetamu kita sedang menunggu Ayahanda menghibur mereka juga.”

Raja Arthur tersenyum dan menepuk bahu George dengan lembut. 

Putera George melihat ayahandanya tersenyum padanya membuat George lega. Raja Arthur tidak marahkan dia lagi.

“Ayahanda akan turun bila semua tetamu kita dah tiba. We have a special guess tonight.” Jawabnya sebelum beralih pada Permaisuri Geneviere pula. “My Queen?”

“My King.” Permaisuri Geneviere tunduk hormat pada Raja Arthur dan agak terkejut bila Raja Camelot itu mencapai tangannya dan dikucup lembut.

“It’s nice to see you again.” Kata Raja Arthur dengan senyuman.

Permaisuri Geneviere tertunduk dengan senyuman. “Yes. It’s really nice.”
“Uhm… Ayahanda… siapa tetamu istimewa yang ayahanda katakan? Dia dari kerajaan mana?” Charlotte menyampuk, menyentuh lengan Raja Arthur. 

“Hmm? Oh no. Dia kawan lama Ayahanda. Sebentar lagi dia akan datang dengan anak muridnya.”
Putera George terus memandang Ayahandanya dengan terkejut. “Tadi, ayahanda kata…. Anak murid ke?”

Ketukan lembing diraja kedengaran kuat bergema didalam dewan tari menari itu, menarik perhatian mereka semua untuk melihat ke pintu masuk utama BIlik tari menari. Melihat dua tetamu terakhir yang telah tiba dengan Jubah Ahli sihir Mereka dan juga berpimpin tangan antara Ahli sihir Wizardry dan Aprienticenya.

The Great Wizard Merlin, and His Apprience, The Young Witch, Ivy The Devil.”

“Jadi, itu ialah anak Maleficent. Dia kelihatan agak berlainan dari apa yang Ayahanda bayangkan.” Komen Raja Arthur dengan teliti. Memerhatikan kedua ahli sihir itu turun dari tangga dan berbual dengan tetamunya yang lain. “Ayahanda dengar kamu dan apprientice Merlin ada sedikit salah faham betul?” 

Raja Arthur berputar melihat wajah tegang putera sulungnya, menjungkit kening sebelum tersenyum kecil. “Jangan risau. She won’t hurt you while you are in the castle.”

George tidak dapat memberikan sebarang respon pada Ayahandanya; kerana dia terpaku di tepi balcony itu dengan mata melekat pada ahli sihirnya yang dia tidak akan jangka akan hadir dalam majlis pada malam itu.

Ahli sihirnya ada didalam majlis tersebut.

Masih berharap majlis itu akan berjalan dengan baik?

Don’t even think about it.

>X<
~To Be continued~

(A/N: Aaaaaand the drama will start next week. Trust me, korang kena sedia bantal ke, apa ke, anything yang boleh tahan diri korang menjerit dihadapan khalayak orang ramai. Atau meroyan dalam bilik seorang diri. Kang parent korang terkejut mendengar anak dia meroyan tak tentu pasal… huhuhuhuhu See you on the next chapter!!)

p/s: Angah sepatutnya post dua hari lalu tapi angah sedikit sibuk dan sekarang baru berkesempatan untuk Post chapter ni! *Cries* Harap korang maafkan penulis ini *Sobs Sobs*

6 comments:

  1. kill kill die die...

    still tak dapat faham apa maksud simbol kat putera george.. rasanya sumpahan morgana...

    hati ivy dah dijumpai...

    tapi hati soulmate belum dapat jawapan.. haha..

    wizard merlin dan hansel punya part tak ada ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahaha, banyak giler persoalan. Angah tahu and part Hansel and Wizard Merlin tiada. Tu lain kess punya cerita. Huhuhuhuhuhuhu *Wink Wink*

      Delete
  2. haha... nak juga.. kasi panjang sikit.. biar org suspen.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahahaha, percayalah, angah rasa series LOST ni agak panjang dari apa yang angah jangka. and angah tak maksudkan late update je. Huhuhuhuhu

      Delete
  3. Angahh rasa tak sanggup pulak nak baca next chapter . Huhu . Mendebarkan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha, lagi mendebarkan kalau angah late update! huhuhu maaf tentang tu tapi new chapter dah up! berdoa banyak2, tenangkan diri sebelum baca chapter 8 LOST. heheheee

      Delete