Tenth H.O.P.E


Off the Record

“Nama dia Viv, bekas rakyat kerajaan Oz berpindah ke Eidolon untuk buka kedai roti dia sendiri di sana bersama keluarganya. Ayah dia seorang pemburu manakala mak dia seorang healer. Apa lagi korang nak tahu? Tak boleh ke kita mulakan yang paling penting? Menangkap Bloody Mary?”

“tak-tak-tak… kau tak boleh mengelak Jack, sekarang paling penting ialah wanita nama Viv ni. kami nak tahu macam mana perempuan ni boleh buat kau jatuh hati padanya dan macam mana kisah korang berdua sampai berbulan kau tak balik Camelot. Jangan cakap kau dan dia dah berkahwin.”

Mata Hansel membesar. Tak mustahil jugak, tiga bulan tu macam-macam boleh berlaku. termasuk kahwin senyap-senyap pun tak mustahil!

“Jangan nak merapik lah!” Hansel dan Louis hanya mentertawakan Jack. Dia meramas mukanya, fed up dengan dua budak durjana ni. “Tak boleh ke korang lepaskan hal ni? Kisah percintaan korang pun aku tak pernah mempersoalkan.”

Hansel menelan tawanya sambil menggeleng. “Tapi ini kau yang kita cakapkan. Kau tak pernah terpikat dengan mana-mana perempuan—apatah lagi yang datang menggoda dan terang-terang memberi pada kau! Dan kau menolaknya!

“Pergi gali kubur sendiri Hans.” Lontar Jack dengan pahit sebelum mengeluh. “Korang, ia tak ke mana pun. sebaik je aku kembali ke sini semuanya dah berakhir.”

“Apa? Kenapa?”

“Ah, same old tragedy korang baca dalam mana-mana novel cinta.” Jack lontar tangannya keudara, seperti dia mengalah. “Kami bertemu di pelabuhan Eidolon, dia sedang mencatat laporan di pasar ikan dan aku tak sengaja terlanggar dia dari mengelak pekerja pelabuhan yang mengangkat benda berat—apapun kamu bberkenalan dari situ dan… macam tu lah, aku jatuh hati padanya dan fikir… ‘mungkin dialah wanita yang aku tunggu selama ni’. Tapi…” Nada jack menjadi suram. “Takdur tidak menyebelahi kami sebab bila aku melamarnya, dia beritahu aku yang dia… keluarganya telah tunangkan dia dengan seorang bangsawan.”

“Dan kau mengalah begitu sahaja?” Soal Hansel, bukan meragui Jack, dia kenal kawannya seorang ni. Dia tidak akan mengalah selagi dia tidak usaha dan usaha Jack tidak pernah diragui oleh sesiapa. itu yang membuktikan hormat orang Camelot pada Sir Jack, termasuk bangsawan dan kerabat diraja Enchanted—Jack akan melakukan segala kekuatannya—mungkin lebih untuk mencapai sesuatu dan dia melakukannya dengan penuh moral dan kesabaran yang tinggi.

“Aku cuba buktikan sebatang kera, satria yang tiada ada apa ini boleh buat anak tunggal mereka bahagia.” Dia mengeluarkan uncang kecil dari poket seluar belakang dan dilontar diatas meja kopi diantara mereka.

Louis mengambil dan membuka, mengeluarkan isi kandungan uncang tersebut ke tapak tangannya. Terpegun melihat betapa cantiknya ukiran pada cincin itu, ukiran sehalus benang sutera bersimpul dengan harmony mengelilingi gelung cincin itu, ukiran Bahasa Oznian tertulis Forever more’.

Wow… clichĂ© desis hati Louis tapi siapa dia untuk komen didepan Jack, dia juga akan buat seperti itu untuk Ivy. Dia terus meneliti cincin tersebut sehingga bertemu dengan batu permata biru yang bersinar begitu unik bila dia letak dibawah matahari.

“Ini batu..”

“Gila! Ini batu permata mystic tu kan?” Hansel menghulur tangan, ingin melihat cincin itu sendiri. “Aku ingat benda ni cerita dongeng je, kenapa lagi batu ni dipanggil mistik—Goodnees Gracious cantiknya..” Kata Hansel seperti nafasnya dicuri angin. “Ketekunan kau ingin mengahwini wanita tu sememangnya terbukti dengan batu ni benarkan kau ambil dari guanya—macam mana kau jumpa gua tu?”

“Bukan mudah, mengapa lagi ia makan berbulan untuk aku mencarinya—lagipun aku dapat pertolongan dari seekor Duyung untuk mencarinya. Dia baik hati untuk menolong dan meneroka laut dan sungai untuk mencari petunjuk.” Kata Jack. “Di lain masa aku ceritakan.”

“Nanti-nanti, bagi aku catat supaya aku ingat untuk ingatkan kau cerita kat aku.” Hansel mengeluarkan buku nota hariannya, ia kelihatan usang dan penuh dengan helaian kertas lebih terselit diantara muka surat bukunya. Jack tersenyum melihat tabiat Hansel suka mencatat tidak pernah hilang.

 “Apa terjadi?” Soal Louis.

“Aku terlambat. Nampaknya keluarganya tidak sanggup menolak lamaran seorang satria setia Putera George, tapi pada masa yang sama mereka tidak ingin membatalkan pertunangan anak mereka dengan bangsawan tu. Ia salah aku, aku bertegas dan berjanji untuk mendapat batu mystic syarat untuk berkahwin dengannya tapi mereka tidak menunggu dan teruskan juga pertunangan mereka berfikir menemui batu mystic ini adalah suatu perkara yang mustahil—apatah lagi dari satria yang tidak punya apa-apa seperti aku.”

Hansel berdengus geram. “Ternyata mereka tak tahu apa-apa pasal kau. Jack, kau satria paling diingini oleh Raja dan Permaisuri Enchanted. Nama kau disanjung lebih tinggi dari Sir Bors De Ganis dan Sir Brunor Le Noir! Dan dia pilih bangsawan tu lebih dari kau? Kenapa?”

“Ekonomi stabil yang boleh tanggung sampai generasi yang seterusnya. Nama dan maruah tidak penting berbandingkan duit—maaf Jack.” Louis berikan senyuman simpati. “Tiada ibubapa inginkan anak mereka kahwin dengan orang tidak berduit.”

“Tapi bahagia ke anak dia?”

Louis mengangkat bahu slamber. “Siapa kesah? Pangkat dan kekayaan adalah segalanya, itu lah lumrah manusia.”

“Tuanku tak macam tu.” Hansel balas lagi.

Louis tergamam untuk seketika, sebelum berdehem. “Y-ya tapi bukan mudah. Perjalanan untuk kami berdua masih jauh.”

“Mungkin mustahil.” Hansel buat muka selamba. “Hey, tengok lah keadaan korang berdua.  Terlalu rumit, macam  bebola benang yang tersimpul, teruk dan hanya gunting yang boleh buka simpulan dia. Akhirnya, ia bercerai-berai.”

Louis melontar renungan tajam pada Hansel, kekadang dia tertanya kalau-kalau Hansel secara senyap sememangnya tidak suka hubungan Louis dengan Ivy. Ya dia kata dia mulai menerimanya tapi tidak bermaksud fakta Hansel pernah membantah tidak dilupakan.

“Sepanjang hidup aku mengembara seluruh Enchanted, aku nampak banyak benda yang mustahil berlaku, aku belajar ada sahaja cara untuk melakukan perkara yang mustahil. Sebagai contoh…” Jack tuding jari pada Louis. “Dia dengan ahli sihir tu. Dunia menjangka mereka berdua akan menjadi musuh ketat tapi takdir…” Jack menarik nafas dalam. “Takdir ada rancangan lain untuk kamu berdua.” Jack meminta cincinnya dari Louis, perhatikan batu mistik yang dahulunya memegang kata-kata janji. “Mereka kata berserah kepada takdir tapi… kadang kala kita kena melawannya juga untuk melindungi orang yang kita sayang. Walaupun kita kena berkorban nyawa deminya.”

Hansel dan Louis hanya perhatikan kawan satria mereka dalam diam, terdapat nada sedih dengan cara dia berkata-kata seperti dia bercakap dari segi pengalaman dan mereka pasti ia bukan pasal lamarannya pada gadis Eidolon bernama Viv.

“Apa dah terjadi?”

Jack mendongak melihat mereka, ekspressinya seumpama kembali dari apa sahaja dia sedang fikirkan sebelum menjawab; “Oh, aku kembali ke Eidolon mengetahui dia telah pun berkahwin dan aku mengucapkan selamat tinggal padanya dengan memberi batu mistik yang selebihnya pada dia. Lagipun, niat aku sememangnya berikan kepadanya, jadi sekurang-kurangnya aku dapat tunaikan niat tu dan hanya simpan cincin ni sahaja.”

Kau bagi batu yang tak ternilai harganya pada perempuan tu???” Mata Hansel terbeliak bulat. “Jack! Kenapa?!”

Louis memukul lutut Hansel, tidak perlu lah nak tanya soalan bodoh. “Aku tak maksudkan pasal kau dan perempuan Eidolon tu. Aku juga faham kenapa kau bagi batu kat dia dan aku tahu kami tidak berhak mempersoalkan keputusan kau—

“Tapi?” Jack menarik naik keningnya.

Tapi bagi kitorang…. Dia tak berbaloi. Dia tinggalkan kau Jack, dia tak tunggu kau… dia tidak berusaha untuk halang—atau tangguhkan perkahwinan tu untuk tunggu kau kembali.”

Jack tertawa kecil. Dia tiada kuasa untuk mengubah takdirnya, dia cuba tapi aku takkan benarkannya. Dia ada keluarga, suami yang sangat menyayanginya. Aku lihat bagaimana lelaki tu pandang dia, G dan..” Jack menggeleng dengan senyuman pahit. “Aku tidak sanggup nak rampas semua tu dari hidupnya dan… aku pasti dia boleh belajar mencintai suaminya. Dia wanita yang penyayang, hatinya penuh dengan kelembutan dan cinta yang tiada bandingan.”

Louis dan Hansel saling berpandangan, jelas melihat Jack berkata-kata seperti itu lebih untuk meyakinkan hatinya yang terluka.

“Tuanku rasa nak melawat Eidolon sebelum pertabalan Tuanku ke? Ada perkahwinan seorang bangsawan Tuanku tidak dijemput dan itu boleh mencalar nama Tuanku. Apa kata Tuanku pergi ke rumah mereka untuk merahmati perkahwinan mereka?”

“Itu idea yang bernas Encik Hansel. Kita bergerak ini hari juga—

“Woa-woa-WOAH takda siapa ke Eidolon atau merahmati apa-apa perkahwinan! Duduk!” arah Jack membuat mereka berdua duduk perlahan-lahan, memandang Jack dengan renungan merayu mereka. “Takkan ku termakan, hodoh giler muka korang.”

Hansel berdecit. “Jadi apa kau nak buat dengan cincin tu? Lontar kedalam laut secara dramatiknya?”

“Aku simpan kalau-kalau korang berdua kahwin suatu hari nnti. Aku akan goda bini-bini korang dengan batu permata ni dan tengok sejauh mana kesetiaan mereka dengan kamu.” Jack tergelak besar bila Hansel menumbuk bahunya kuat.

“Tapi kalau kau berjaya pikat Ivy the Devil, aku tabik kau bukan sahaja pemain pedang, satria terbaik di atas permukaan bumi ni, Lelaki terhandal pernah wujud!” Kata Hansel dan Louis terus berubah serious.

“Oi.”

Hansel hanya ketawa manakala Jack menggeleng. “Aku takkan goda dia. Tapi aku pasti akan hasut dia sebab aku dengar para Ahli sihir akan lakukan apa sahaja untuk batu ni. Para ahli sihir disumpah untuk tidak akan jumpa batu ni.” Jack menjungkit kening tiga kali pada Louis. “Ahli sihir gila macam tu pasti akan tinggalkan kau kalau aku tunjukkan batu ni pada dia—

Baiklah! Masa untuk laporkan perkembangan Bloody Mary.” Louis menghentak tangannya diatas meja kopi, Jack dan Hansel pula ketawa pecah perut melihat Louis tergugat dengan usikan Jack. “Pergi mampus la korang berdua! Ada je cara korang nak kenakan aku balik, tak pernah bosan ke korang hah??”

Persoalan Louis dijawab dengan gelakan terbahak-bahak yang tidak redah dari dua kawannya dan Louis mengurut batang hidungnya sambil berdecit geram. “Gelak sepuas hati korang, teruskan…. Teruskan.” Katanya mengetap gigi. “Kalau korang dah selesai, boleh tak kita sambung tujuan utama kita di bilik ni? Hans, macam mana dengan perbincangan kau dengan Wizard Trude? Adakah dia masih dalam perjalanan ke sini?”

Hansel menelan tawanya dengan senyuman masih tertanpal pada wajahnya. Dia berdehem sekali dua untuk pastikan suaranya tidak kedengaran pelik bila bercakap. “Wizard Trude telah tiba tadi pagi di Camelot tapi dia mempunyai hal peribadi sendiri dan ingin pergi ke Gracious dahulu. Mengikut laporan Gretel, dia ada sedikit hal dengan Ivy tentang kayu sakti apprientice? Mereka bertempur sebelum saya datang ke sini.”

“Bertempur?” Soal Louis, tertanya kenapa dia tidak terkejut mendengarnya. “Macam mana dengan keadaan Gracious?”

“Aku pasti Wizard Trude dapat menandingi Ivy. Dia tidakkan bersetuju untuk lawan kesaktian dengan Ivy kalau dia tidak dapat melawan.” Balas Hansel. “Gretel akan menemani Wizard Trude kembali ke istana sebaik sahaja dia selesai bersama Ivy dan menjelang esok pagi, kami akan hidangkan perbincangan dan dedahkan segala yang Wizard Trude ingin tahu tentang kes Losing Heart dan jenayah Bloody Mary.”

.

“Kau akan tolong mereka tangkap Bloody Mary?” pemegang cawan patah dan jatuh dari tangan Ivy. Dia endahkan cawannya pecah di lantai dan basahkan kasutnya. “mengapa?”

Circe melihat cawan tersebut, mengetahui betapa marahnya ahli sihir muda dihadapannya. “Mengapa lagi? Hanya seorang ahli sihir sahaja yang boleh menangkap seorang ahli sihir yang sebegitu berkuasa.”

“Tidak, maksud aku kenapa kau bagitahu aku?”

Ini buat kening Circe ternaik hairan. “Bukankah kau secara diam mengetahui perkembangan kes ni?”

“Siapa bagitau kau?” Soal Ivy, haba disekelilingnya makin ketara seperti dia boleh serang Circe pada bila-bila masa.

“Wizard Merlin dan Glinda mengatakan kau kemungkinan tahu perkembangan kes ini walaupun kau tidak secara rasmi ahli—

“Itu tidak bermaksud kau kena bagitau aku!” Ivy mengangkat tangan keudara. “kemungkinan itu keyword dia. Ya aku tahu tapi tidak bermaksud kau kena bagitau aku. Aku tak boleh tahu sebab ia perkara sulit. Ini keselamatan kerajaan—heck seluruh Enchanted! Dan kau sewenang-wenangnya buka mulut dan bagitau aku?? Of all people yang kemungkinan bersubahat dengan Bloody Mary?? Ini boleh dikatakan kau belot pada Putera George, for Gracious sake! Kau tak tahu ke asas kes sulit hah??”

“Adakah kau bersubahat dengannya?”

“Kau rasa?” Soal Ivy balik dengan renungan tajam. “Kau rasa kenapa mereka tidak  panggil kau sedangkan aku ada di sini untuk tolong? Selain aku tidak dapat mengawal kayu sakti tak guna ni. kita berdua tahu aku boleh tumpaskan Ahli sihir tu dengan…” Ivy memetik jarinya. “.. sekelip mata.”

Wizard Trude berfikir untuk seketika matanya dialihkan kebawah sebelum kembali memandang muka berang Ivy. “Kau tidak boleh dipercayai, walaupun kau apprientice Wizard Merlin. Bloody mary mungkin sedang perhatikan kau, memandangkan kau mungkin musuh dia.”

“And we have a winner.” Balas Ivy dengan sarkastik. “Rakyat mungkin menerima aku sebagai ahli Enchanted dan apprientice wizard Merlin tapi untuk menang kepercayaan mereka tidak semudah itu. Mungkin menangkap Bloody Mary akan bantu untuk dapatkan kepercayaan mereka tapi Para Raja dan Permaisuri Enchanted tidak ingin mengambil risiko itu. Aku sepatutnya tidak tahu apa-apa tentang kes ni sama seperti rakyat Enchanted yang lain, untuk memuaskan hati para Raja dan permaisuri. Itu sahaja.”

“Dan dalam diam kau tahu… kenapa?”

“Jikalau sesuatu terjadi, aku pilihan terakhir mereka untuk tangkap dia… mungkin. Aku tak tahu, mereka tidak ingin beritahu aku lebih lanjut. Apa mereka katakan ialah ‘mereka ingin elak sebarang risiko besar untuk tangkap Bloody Mary.’” Ivy mengangkat bahu dengan keluhan.

Circe mengangguk faham. “Kalau begitu, saya ingin minta maaf. Saya agak cuai dan fikir beritahu kamu adalah perkara yang penting.”

“Just…don’t do it again.” Kata Ivy sekali lagi mengeluh. “Kita tidak boleh cuai dalam hal ni, siapa tahu kalau ada mata-mata atau sprites pasang telinga dalam perbualan kita.” Dia mengurut dahinya cuba tenangkan mindanya yang bercelaru.

“Tiada siapa mendengar kita Cik Ivy, saya pastikannya.”

“Aku tahu. Tapi kita mesti sentiasa berjaga-jaga.” Ivy mencuri pandang pada Diaval yang menyahut kecil.

“Jikalau begitu… boleh saya tahu kamu dapat dari mana informasi tentang kes ini?”

“Hal itu hanya aku dan tiada sesiapa boleh tahu. Maaf Encik Circe tapi aku tak boleh cakap lebih dari aku tahu kewujudan kes ni.”

Circe berdiam diri untuk seketika, memandang Ivy dengan begitu teliti. Penemannya, Hoot menyahut kecil seperti menyoal sesuatu dan Circe mengangguk setuju. “Kamu tidak boleh dipercayai Cik Ivy.”

“Itu konklusi yang baik dan teruskan seperti itu.”

“Baiklah. JIkalau begitu yang kamu inginkan, saya akan berkelakuan seperti itu mulai sekarang.” Circe bangkit dari tempat duduknya dan disusuli oleh ivy. “Nampaknya saya kena teruskan perjalanan saya ke istana. Tidak elok membuat Raja Arthur menunggu kedatangan saya sepanjang hari, lagipun urusan saya dengan kamu telah selesai.”

Ivy mengangguk. “Gembira dapat bertemu dengan kau, Encik Circe.”

“Saya tahu kamu tidak ikhlas dengan ayat tu tapi ya, gembira juga akhirnya bertemu dengan Ahli sihir terkenal, Ivy the Devil.”

Ivy menarik sengih. “Boleh aku kata aku berharap takkan jumpa kau lagi di lain masa?”

Circe menggeleng. “Malangnya kerja saya dengan kamu tidak selesai lagi.”

“Dah agak dah.” Ivy berdecit kecewa. “Baiklah, kalau ada apa-apa lagi. Tahu di mana cari aku kan?”

Circe mengangguk dan dengna itu dia melangkah keluar dari bilik itu, bertemu dengan Gretel yang setia menunggu di tepi pintu. Menjaga dan mendengar perbualan mereka dari awal lagi.

“Cik Gretel.” Sapanya dengan tenang. “Apa pendapat kamu tentang Cik Ivy?”

“Pendapat saya tentang dia tidak boleh mengubah pemikiran Tuan tentangnya.” Balas Gretel serious tanpa memandang Circe. “Ia terpulang pada Tuan untuk percayakan dia atau tidak. Tuan sepatutnya lebih tahu betapa pentingnya dia pada mangkat Wizard Oz kalau dia berkesempatan untuk tahu tentang cucunya.”

Circe menarik sengih, hampir serupa dengan Ivy. “Dia sangat menarik Cik Gretel. Itu sahaja yang saya boleh katakan.”

Gretel hanya mengangguk. “Tungu bila Tuan dapat kenal dia seperti saya. It’s Hell.

“Oh.. saya berminat untuk kenali dia lebih dalam. Saya perlu. Itu kerja saya.” Balasnya dengna sebuah senyuman dan kali ini Gretel memandang wajah Circe.

Dia dapat rasa bulu romanya meremang naik dengan senyuman seribu makna Circe Trude. Adakah semua Ahli sihir yang Gretel jumpa serupa Ivy the Devil?? Penyakit ahli sihir gila tu boleh merebak ke apa????

Sementara didalam bilik tetamu ditempat Ivy berada….

Ivy jatuh rebah di sofa itu semula dan mula mengurut dahinya yang sakit. Ivy segera memetic jari mengubah Diaval jadi manusia dan ekspressi DIaval sama pahit seperti Ivy.

Diaval hanya menyentuh dadanya yang sakit. “Lil’ Miss?”

“Teruskan kerja kau dan selidik siapa Circe Trude sebenarnya.”

“Tapi—

D, just do you damn job” Gertaknya sebelum mengeluh melihat muka pahit Diaval. “Maaf. Tolong?”

Nak tak nak Diaval terpaksa akur. “Baiklah Lil’Miss.” Dengan itu Ivy memetik jari mengubah Diaval menjadi seekor burung semula dan terbang keluar melalui tingkap berdekatan.

Untuk kesekian kalinya, Ivy menghembus nafas lelah sebelum gelakan kecil terlepas dari bibirnya. Seperti dia tak percaya apa yang dia telah buat dan akan buat selepas ini.

“Kalau Vicious nampak aku macam ni tentu dorang ingat aku dah naik gila.” Bisiknya pada diri sendiri dengan gelengan. “Apa-apa je lah.” Dia bangun dari sofa tersebut dan berjalan keluar, menuju ke asrama.

.

Diaval terbang turun ke kota Camelot, menuju ke laluan sempit lagi gelap diantara dua bangunan dan mendarat di tepi tong sampah besar yang berbau tengik. Dia cuba menahan nafasnya dari menghidu bau meluatkan itu dan dengan badan yang kecil dia merangkak kebawah tong tersebut; terdapat sebuah lubang yang membawa dia ke system perparitan dan hanya Diaval sahaja tahu betapa busuknya lorong itu setiap kali dia datang ke situ.

Dia kembali terbang untuk beberapa minit lagi, pergi lebih dalam di tempat yang lebih memualkan sehinggalah dia dengar bunyi cakaran dan bisikan halus.

Diaval tahu dia sudah dekat; dan tidak lama kemudian dia bertemu dengan orang yang dia ingin jumpa.

Diaval!”

Diaval berhenti beberapa meter darinya kerana geli melihat keadaan Bloody Mary yang sangat… menyedihkan. Dia bukan didalam bentuk manusia—langsung. Dia diselubungi bayang hitam menyembunyikan wajahnya yang sebenar kerana tanpa hati manusia dia kelihatan rupanya yang sebenar, rupa ahli sihir pemakan hati yang buruk. Hampir dua bulan dia tidak memakan hati manusia dan dengan tenaganya yang tinggal, dia sembunyikan dirinya didalam kegelapan tapi susuk badannya tidak boleh disembunyikan, dia kelihatan kurus, boleh dikatakan hanya tinggal kulit dan tulang sahaja, rambutnya kusut serabai dan berminyak. Bau badannya juga tidak menyenangkan, mungkin kerana kesan memakan hati atau terlalu lama bersembunyi di terowong perparitan Camelot.

Diaval… kenapa kau jauh sangat? Mari sini sayang…” Panggilnya dengan lembut, tangan didepa untuk diaval sambut.

Burung itu tidak berganjak, hanya perhatikan dia tanpa sebarang perasaan.

Senyuman Bloody Mary hilang dan digantikan dengan desiran pahit. “Mana anak jagaan kesayangan kau tu?! Kau kata dia akan lepaskan aku dari sini! Sampai bila aku kena tunggu hah?!”

Diaval menyahut perlahan seperti suruh Bloody Mary bersabar.

Kau ingat aku tak tahu ke hela korang berdua?? Biarkan aku membusuk di sini sehingga aku lemah lepas tu dia lapor dekat Putera tercinta dia tu yang aku dekat sini!” DIa mula merapu. “Kau jangan lupa yang nyawa kau di tangan aku burung tak guna!” dengan menggenggam tangannya, Diaval mula menjerit dengan penuh kesatikan dengan munculnya cahaya kuning di dadanya. “Ya…! YA! Biar kau rasa betapa terseksanya aku di sini!” Dan selepas itu Bloody Mary memetik jarinya mengubah Diaval menjadi manusia.

Burung gagak berubah manusia itu terlentar diatas lantai kotor, mencengkam dadanya dan cuba menenangkan jantungnya yang berdegup kuat.

Apa berita kau datang ke sini?” soalnya, separuh dari wajahnya kelihatan kerana menggunakan magic mengubah Diaval. Bloody Mary telah kehausan tenaga. Ini tidak boleh jadi.

“Pertama; kau kena ingat, menyeksa aku tak bawa sebarang faedah pada kau, tak guna.” Diaval bangkit, tidak menghiraukan bajunya yang kotor—kerana dia benci baju yang menggambarkan diri Bloody Mary (Dia taknak pembaca tahu macam mana pemakaiannya. Ia menjijikkan). “Kedua; Bukan nyawa aku je di tangan kau tapi nyawa kau juga di tangan Mistress Maleficent kalau kau gagal bawa Ivy kembali Vicious.” DIa mematahkan penumbuknya dan beri renungan yang menggerunkan pada wanita jijik dihadapannya. “Ketiga; kau cuba seksa aku lagi tanpa sebab, Tak teragak-agak aku hancurkan muka hodoh kau tu. Sekarang dengar sini, ada Ahli sihir baru datang untuk menangkap kau dan nama dia ialah Circe Trude.”

Ahli sihir Oz??? APa dia buat di sini?”

Diaval perasan ketakutan dimata Bloody Mary membuat keningnya ternaik hairan. “kau takutkan dia? Dengan Ivy kau berani nak melawan tapi dengan Wizard Trude kau mengecut?”

Kau tak tahu siapa dia! Dia—anak jagaan kesayangan kau tahu siapa dia ke?”

“Macam mana lagi aku dapat informasi ni kalau bukan dari Ivy?”

“Shit….” Bloody Mary mula panic, merangkak kearah Diaval (membuat burung tu cuak sesaat tapi tidak sempat nak lari) dan mencengkam baju Diaval. Ingatkan tengok muka ahli sihir ini dari jauh meluatkan? Bayangkan 5 inci jauh dari muka. “Jauhi ahli sihir Oz tu. Jangan benarkan The Devil mendekatinya!”

Diaval memegang kedua tangan Bloody Mary dan memaksa perempuan itu untuk lepaskan dia dan melontar dia ke tanah dimana dia layak berada. “Dan kenapa aku patut buat seperti itu?”

Kalau The Devil tahu siapa Wizard Oz tu sebenarnya….” Bloody Mary menggeleng laju, memukul kepalanya beberapa kali dengan penuh ketakutan. “Tak.. tak-tak-tak kali ini lain… The Devil berada di pihak kita… ya dia berada di pihak Tuan Rumplestiltskin! Dia tidak akan belot—kita kena pastikan dia tidak boleh belot—

Tangan Diaval sampai ke wajah Bloody Mary membuat perempuan itu terbaring diatas lantai dengan jeritan penuh kesakitan.

“Selamat kembali ke dunia reality.” Diaval mengelap tangannya dengan penuh jijik dan penyesalan tapi sekurang-kurangnya dia dapat buat apa yang dia nak buat dari mula jumpa ahli sihir tu. “Berhenti buang masa aku. Apa sahaja yang kau merapikkan tu bukan masalah aku dan kau jangan risau pasal Wizard Trude, Ivy akan cari cara untuk keluarkan kau dari sini. Jadi, duduk diam sehingga aku datang lagi.” Katanya dengan gigi diketap erat.

Bloody Mary hanya beri jelingan tajam. “Kalau dia gagal aku tak teragak bunuh kau, sedangkan nyawa kau tidak berguna bagi aku.”

“Tapi berguna untuk buat perjanjian dengan Ivy.” Diaval menarik sengih sebelum wajahnya kembali menggelap. “Sekarang, bagitau aku macam mana nak batalkan sumpahan Putera bebal tu.”

Kali ini Bloody Mary menarik sengih. “Aku dah kata, Killing Curse tidak boleh dibatalkan—

“Cut the bullshit. Samada kau bagitau atau Ivy cari sendiri, biar aku bagi amaran; dia semakin dekat untuk cari cara bagaimana.”

Ahli sihir itu berdecit. “Tak guna…. Tapi caranya tak semudah batalkan mana-mana sumpahan.

“Macam je nak bebaskan kau dari sini sesenang sebut satu jampi.” Balas Diaval balik.

>X<

Ketukan lembut kedengaran mengganggu konsentrasi Puteri Charlotte dari bacaannya di meja belajar. “Siapa?” Soalnya, tangan mencapai batu permata biru bergantung di lehernya.

“Cherr, Ivy ni.”

Tanpa berlengah masa lagi, Charlotte membuka pintu dan bertemu dengan senyuman Ivy. Senyuman yang tidak akan terukir pada wajah ahli sihir ini kecuali ada sesuatu bermain didalam mindanya. “Ini pasal abang ke?”

Ivy mengangguk. “Boleh aku masuk? Terlalu banyak yang mendengar.”

Charlotte melihat dari hujung ke hujung laluan asrama namun tiada siapa selain mereka. Dia ingat bersuara ‘siapa?’ tapi melihat Ivy mengeluarkan kayu saktinya dan masuk kedalam bersama Charlotte. Dia segera membuat jampi pelindung dimana Sprites dan nymp bersembunyi disebalik dinding dan tumbuhan dalam bilik Charlotte segera melarikan diri.

Mata Charlotte membesar, dia tidak tahu biliknya penuh dengan penjaga Academy! Kecuali Nymp bunga, mereka sentiasa datang menemani Charlotte. Puteri kecil ini meminta maaf pada mereka kerana terpaksa menyuruh mereka pergi.

“Jangan risau, mereka semua tidak akan ingat yang mereka dihalau.” Kata Ivy, menarik Charlotte duduk di tepi katil. “Aku taknak Louis tahu aku datang ke bilik kau ni malam.”

Charlotte mengangguk faham. “Sesuatu terjadi pada abang? Adakah… Sumpahan semakin teruk?”

Ivy mengusap rambut Charlotte dengan lembut, cuba menenangkan si puteri kecil dengan senyuman dan menggeleng. “Tak Cherr, aku dah jumpa cara untuk selamatkan Louis.”

Kening Charlotte naik lega, senyuman penuh harapan terukir kembali pada wajahnya. “Betul ke?? Ivy dah jumpa? Jadi Ivy akan selamatkan abang! Oh ini berita sangat baik—tapi… tapi kenapa Ivy taknak abang tahu?”

“Kerana risikonya terlalu tinggi dan dia dah tentu tidak akan setuju.” Balas Ivy kali ini dia tidak tersenyum. “Dan aku perlukan pertolongan kau, Cherr untuk jayakan plan ini.”

“Pertolongan Cherr?” Soalnya memandang batu permata biru didalam genggamannya.

“Ya, sekali dengan hati tu.”

Charlotte kembali memandang Ivy, mula tidak enak perasaan melihat ekspressi wajah Ivy. “Baiklah… apa yang rancangan Ivy?”

.

DIaval menggenggam penumbuknya dengan erat, menggeletar dari menahan segala kudratnya untuk melontar satu lari tamparan ke muka ahli sihir jijik didepannya yang tersenyum terhibur melihat Diaval terkelu.

“Tukar aku balik.” Arahnya dan Bloody Mary hanya tergelak. “AKU KATA TUKAR AKU BALIK!”

“Satu nasihat dari aku, jauhkan the devil dari mereka semua sebelum terlambat.” Bloody Mary mengubah Diaval jadi seekor burung semula.

Tanpa buang masa Diaval terbang keluar dari tempat itu, menuju kembali ke Gracious secepat yang mungkin. Dia kena pastikan apa yang Bloody Mary cakap tidak betul, dia kena pastikan Ivy tidak buat sebarang rancangan tanpanya, dia kena pastikan yang Ivy tidak tahu bagaimana untuk selamatkan putera bebal tu!

Ia tak berbaloi… ia tak berbaloi… Lil’miss nyawa dia tak berbaloi untuk kau korbankan diri kau! Desis hatinya, jantung berdegup laju dengan penuh ketakutan, kerisauan.

Bila dia tiba di Gracious, dia dapat rasakan aura magic Ivy berada di ASrama dan terbang ke situ. Jantungnya jatuh ke perut bila dia tahu aura magic itu ialah magic pelindung di bilik Charlotte.

IVY!

Charlotte melompat kecil bila bunyi hentakan kuat datang dari tingkap biliknya dan berpaling melihat Diaval menyahut kuat disebalik tingkap. Mengembang sayapnya dan menjerit tanpa henti.

“D dah sampai—

“Abaikan dia.” Kata Ivy, memberi renungan tajam pada Diaval sebelum memutar Charlotte kearahnya.

Diaval makin cemas, mengetuk tingkap bilik Charlotte. Meminta, merayu untuk Ivy membuka pelindungnya untuk Diaval. Merayu untuk Ivy berhenti apa sahaja dia cuba beritahu Charlote. Merayu untuk tidak teruskan apa sahaja rancangannya untuk selamatkan putera bebal tu!

Ia tak berbaloi lil Miss! Jerit hati Diaval, mata menyengit dan jeritan rayuan tidak dihiraukan oleh anak jagaannya. Lil’Miss!

>X<

Sementara itu, Mareline; satria wanita pertama dan juga merupakan penjaga Jack dan adik beradik Gingerman berada di rumah Jack, tuan rumah tiada seperti yang dia jangka. Pasti berada di istana bersama Hansel dan Putera George.

Jack tidak kisah Mareline datang ke rumahnya tanpa izin, lagipun ia juga boleh dikatakan rumah Mareline kerana mereka tinggal bersama dahulu. Cuma, hanya bilik bawah tanah sahaja tiada siapa boleh pergi kecuali Jack.

Ada rahsia di bawah sana yang membuatkan Mareline musykil dengan Jack. Lelaki tu dari kecil cuba merahsiakan sesuatu didalam bilik bawah tanah tu. Sesuatu yang membuatkan Jack sebegitu arif tentang situasi mereka sekarang. Setiap perbincangan tentang kes Losing Heart, tentang Bloody Mary. gerak geri setiap satria di dalam istana dan segala yang berlaku di Enchanted dia mengetahuinya sebelum sesiapa. Wizard Merlin juga tidak searif itu sehingga tahu apa yang berlaku disekeliling dan orang tua tu ada magic!

Menendang pintu bilik bawah tanah tu, Mareline terkejut ia tidak dikunci dengan elok sedangkan dia tidak ingin sesiapa turun kebawah. Dengan perlahan dia turun bersama lilin didalam tangan. Bilik tersebut berhabuk dengan perabot lama diseliputi kain putih. Dia cuba cari apa-apa yang janggal didalam bilik tersebut, dia dapat rasakan ada sesuatu di situ tersembunyi.

‘Mareline…’

Meremang bulu roma satria ni mendengar namanya dibisik, dia segera berpaling kea rah suara suara memanggil. “Siapa tu?”

Mareline…’

Sekali lagi! Mareline melajukan langkahnya ke hujung bilik tersebut mengejar panggilkan tersebut sehingga dia berhenti dihadapan perabot panjang yang bercahaya disebalik selimut putih. Satu-satunya kain yang tidak sekotor yang lain.

Dia menarik kain itu tanpa sebarang keraguan dan bertemu dengan refleksinya sendiri.

Sebuah cermin ajaib? Desis hati Mareline hairan. dia perhatikan tulisan ruin mengelilingi cermin tersebut. Malangnya dia tidak faham tapi melihat dari cahaya datang dari cermin tersebut, ia bukan cermin biasa.

“Ini… ini cermin apa?”

Apa sahaja hati kamu ingin lihat.” Mareline melompat kebelakang, tangan berada di hulu pedang berjaga-jaga. Cermin tu bercakap.

>X<

(A/N: I have no words only sorry, a thousand times SORRY! I H.O.P.E YOU LOVELIES FORGIVE ME FOR BEING ABSENT FOR SO LONG! T_T)

Comments

  1. Waa angahh. Dah lama tunggu next entry cite ni. And macam biasa still the best and mysterious. Rindu nya dengan Ivy and Louis also Angah. Hehehehe. Thanks angah sebab update

    ReplyDelete
  2. Hi awak! damn reply button tak function lol apapun, angah pun rindu korang jugaaakkk!! especially tulis about Ivy and Louis, been a pain dah lama tak menulis. now the stress and pressure dah kurang, angah boleh duduk and read the story back and pick up where i left off!

    rindu nak menulis, especially for you guys T_T sobs sobs

    Anyways, the next chapter will be out in a few days! this time i promise sebab am writing the chapter right now lol

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts